Ranking wartości globalnych marek 2015

Ranking wartości globalnych marek 2015

Apple niekwestionowanym leaderem pod względem wartości marki i dynamiki wzrostu

Już od dekady WPP oraz Millward Brown prowadzą ranking BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands. W okresie 10 lat (2006-2015) wartość 100 najdroższych marek światowych wzrosła z 1,4 do 3,3 biliona dolarów ($ 3 300 000 000). Tylko w minionym roku wartość 100 najcenniejszych marek wzrosła o 14%.

Kto stanął na podium? Otóż najcenniejszą marką światową jest marka Apple warta bagatela 246,9 mld USD. Obecna pierwsza lokata oznacza awans tej marki – z drugiego miejsca w 2014 r. Drugie miejsce przypada zeszłorocznemu liderowi – marce Google wartej 173,6 mld USD. Pierwszą trójkę rankingu zamyka marka Microsoft wyceniona na 115,5 mld USD.

Pozycja marki Apple dynamicznie rośnie. Pośród 100 najcenniejszych marek świata – zajmuje drugie miejsce pod względem tempa wzrostu. Tylko w 2015 roku jej wartość wzrosła o dwie trzecie (67%). Pod względem dynamiki wzrostu – niepodzielnym liderem jest Facebook, którego wartość w 2015 r. się niemal podwoiła (wzrost o 99%). Ze 100 najcenniejszych marek, pośród tych o najszybciej rosnącej wartości, na trzecim miejscu plasuje się Intel (wzrost o 58% w 2015 r.).

Dynamika wzrostu wartości marki Apple nie jest jednak objawieniem 2015 r. Wartość tej marki rosła najszybciej w całej minionej dekadzie (2006-2015) – łącznie o 1 446%. Czyni to z marki Apple leadera wzrostów w okresie minionych 10 lat. Za nią plasują się at&t (ze wzrostem 1 240%) oraz amazon.com (ze wzrostem 941%).

Czołówka rankingu wartości marek globalnych w 2015 r. zdecydowanie należy do branży technologicznej. Łączna wartość marek technologicznych, jakie znalazły się w rankingu BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands, wynosi 900,8 miliarda USD. Jednocześnie branża technologiczna odznacza się najszybszym wzrostem wartości marek uwzględnionych w rankingu 100 najcenniejszych marek globalnych (wzrost o 24% w 2015 r.). Podobne tempo wzrostu mają marki z branży retail (24%), ale sektor ten zajmuje dopiero czwartą lokatę pod względem łącznej wartości marek w 2015 r. (uwzględnianych w rankingu top 100). Jest to wyraźna detronizacja leadera, bowiem branża retail w 2006 r. zajmowała pierwszą pozycję pod względem łącznej wartości marek w rankingu 100 najcenniejszych. Pośród sektorów – druga i trzecia lokata w 2015 r. należy do branży telekomunikacyjnej (łączna wartość marek 388,2 mld USD) oraz banków regionalnych (łączna wartość marek 254,5 mld USD).

Wyniki rankingu przemawiają do wyobraźni. Jeszcze raz każą zadać pytanie o źródło wartości marek. Perspektywy wzrostu i udział w wartości dodanej czynią z marek w branży technologicznej narzędzie dynamicznego wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Świadome budowanie wartości marki może stanowić sposób na rozwój biznesu w długim okresie. Warto przy tym korzystać z narzędzi wspomagających proces budowy wartości i strategii rozwoju marki, jakim jest jej wycena przez niezależnego doradcę

2013.11.22 Sawyer_42Marek Jarzęcki
Starszy Konsultant
SAWYER Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o.