Sprzedaż przedsiębiorstwa – dlaczego może być trudniej niż myślisz?

Sprzedaż przedsiębiorstwa – dlaczego może być trudniej niż myślisz?

Sprzedaż przedsiębiorstwa – dlaczego może być trudniej niż myślisz?

W ciągu ostatnich kilku lat liczba transakcji fuzji i przejęć (M&A) stale rosła. Globalna aktywność w zakresie M&A osiągnęła nowe maksima – na co wpływ miała rekordowa seria transakcji z początku roku, której sprzyjały niskie stopy procentowe i gwałtownie rosnące ceny akcji. Według danych KPMG wartość transakcji zawartych do końca 2021 r. może osiągnąć rekordową wartość 6 bilionów dolarów. Zgodnie zdanymi publikowanymi przez Refinitiv globalna wartość fuzji i przejęć przekroczyła w tym roku już 4,3 biliona dolarów, w porównaniu z 3,6 biliona dolarów w  całym 2020 roku.

Również w Polsce obserwowaliśmy znaczny wzrost transakcji, co spowodowane jest efektem niskiej bazy będącym rezultatem wybuchu pandemii COVID-19, a także konsekwencją problemów finansowych niektórych firm w związku z pandemią. W ciągu 3 kwartałów 2021 r. dokonano 226 transakcji przy 181 w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Zwłaszcza w czasach niepewności potęgowanej nie tylko kolejnymi falami pandemii COVID-19, wzrostem inflacji, problemami z pozyskaniem kompetentnych pracowników, wzrostem wynagrodzeń czy kolejnymi fundamentalnymi zmianami w sposobie funkcjonowania przedsiębiorstw, sprzedaż przedsiębiorstwa lub znalezienie inwestora wiąże się z wieloma wyzwaniami. Firmy często muszą na nowo zdecydować o kierunku swojej strategii biznesowej, a także zidentyfikować dalsze kierunki rozwoju. Sprzedaż firmy to złożony proces, który wymaga czasu, przemyślanych kroków i umiejętności negocjacji. Aby proces sprzedaży przedsiębiorstwa przebiegał jak najlepiej należy zwrócić uwagę na następujące czynniki:

1.       Zdefiniowanie przedmiotu transakcji, które często wymaga przekształcenia formuły prowadzonej działalności.

2.       Rzetelne i wiarygodne przygotowanie dokumentacji finansowej.

3.       Weryfikacja obecnego stanu prawnego przedsiębiorstwa.

4.       Przeprowadzenie wyceny przedsiębiorstwa.

5.       Przygotowanie prezentacji spółki i teasera informacyjnego.

6.       Pozyskanie inwestora.

Jeśli rozważają Państwo sprzedaż przedsiębiorstwa, zapraszamy do kontaktu. Odpowiednie zaplanowanie i przygotowanie procesu z dużym wyprzedzeniem może zwiększyć szansę na doprowadzenie transakcji do końca i pozwoli na omijanie ryzyka popełnienia błędu prowadzonych rozmów z potencjalnymi inwestorami.

 

Kontakt

Co możemy zrobić dla Twojej firmy?
Powiedz nam czego potrzebujesz, a my dostarczymy Ci
najlepsze rozwiązanie.

skontaktuj się z nami